Een van de grootste uitdagingen voor nieuwe moeders en vaders is erachter te komen hoe je ’s nachts je baby in slaap kunt brengen of door kunt laten slapen. Slaaptekort wordt veel besproken door de vaders en moeders op de Medela Facebookpagina en staat bij bijna 10.000 mensen bovenaan het zorgenlijstje.

Gebrek aan slaap is dan ook slopend. Het levert emotionele spanningen op en kan leiden tot stress, desoriëntatie en geheugen- en concentratieproblemen. Eigenlijk kun je gewoon niet meer functioneren. Experts zeggen dat je al na 4 of 5 gebroken nachten risico loopt op slaapgebrek. De meeste nieuwe ouders hebben vaak wel 4 of 5 weken, of zelfs maanden slaaptekort!

 Naast zachte dekentjes, inbakeren, warme kruikjes en een apparaat dat zachte geluidjes maakt, kwamen we onderstaande adviezen het vaakst tegen op de Medela Facebookpagina.

Veilig samen in één bed

Sommige ouders slapen in hetzelfde bed als hun baby, omdat ze merken dat hij dan vaster slaapt doordat hij de nabijheid van zijn moeders lichaam voelt en ’s nachts makkelijk borstvoeding kan krijgen. Toch is er discussie onder artsen en deskundigen of samen in één bed, of in dezelfde kamer, voor een baby wel de veiligste manier van slapen is.

Veel ouders zweren erbij om samen met hun baby in één bed te slapen en zijn er van overtuigd dat het de juiste keus is voor hun gezin. Zij houden daarbij de veiligheid scherp in de gaten, want sommige manieren van samen slapen vormen een verhoogd risico op Sudden Death Infant Syndrome, oftewel wiegendood. Dus zorg dat je het samen slapen vooraf goed onderzoekt en luister naar de adviezen van zorgverleners, om het risico voor je baby zo klein mogelijk te houden.

Reacties op Facebook:

Sanne: “Samen slapen werkt voor ons het beste. Als mijn vier maanden oude baby nu wakker wordt, krijg ik hem bij me in bed weer in slaap, zelfs zonder hem de borst te geven.”

Lees ook:   De 10 belangrijkste micronutriënten in moedermelk

Cindy: “Samen slapen was de enige manier waarop ik kon slapen en mijn kleintje had die nabijheid nodig, misschien jouw kindje ook wel.”

Sharleen: “Ik heb de eerste 2 maanden samen in één bedje geslapen met mijn kleine meisje. Daarna kon ze eindelijk in de wieg slapen. Dichtbij de geur van hun moeder zijn helpt ook: baby’s slapen vaak dieper als ze die kunnen ruiken. Dus als je niet in één bed wilt slapen, leg dan een kledingstuk dat naar jou ruikt over de wieg. Het klinkt raar, maar het werkt!”

Nina: “Mijn zoon sliep bijna nooit als pasgeborene! Hij lag bij mij in bed, meestal aan de borst drinkend of sabbelend. Hij ging pas na week 11 meer dan een uur achter elkaar slapen. Tot die tijd zat hij continu aan mij vastgeplakt.”

Carla: “Mij is verteld dat samen in één bed slapen slecht is, omdat ze wennen aan bij jou slapen en niet in hun eentje. Het is lastig om ermee te stoppen, maar mijn baby is nu vijf maanden oud en ik moest er wel mee ophouden hem bij me in bed te laten slapen, maar hij slaapt nu goed in zijn wieg. Hij wordt ’s nachts nog maar één keer wakker, om een uur of 3, 4  en slaapt dan door tot 8 uur ’s ochtends. Ik merkte ook dat inbakerdoeken bij hem goed werkten.”

In dezelfde kamer en dichtbij

Veel moeders blijven ’s nachts graag dichtbij hun baby, zonder in één bed te liggen, maar door in dezelfde kamer te slapen. Zij zetten bijvoorbeeld de wieg of het kinderbedje in de slaapkamer van de ouders.

Lees ook:   Ken je de waarheid over moedermelk?

Reacties op Facebook:

Michelle: “Ik merkte dat mijn baby van 7-8 weken het vreselijk vond om ingebakerd te worden. Hij wilde alleen mijn warmte en geruststelling. Het klinkt misschien gek, maar dan sliep ik met het beddengoed van de wieg in ons bed en maakte daar de volgende avond de wieg mee op. Dat rook dan naar ons en hij sliep weer heerlijk. Rond die tijd begon hij ook ’s nachts door te slapen, dus ik denk dat het werkte.”

Baby’s hebben hun eigen voorkeur

Er zijn allerlei manieren om je baby in slaap te krijgen. Baby’s zijn net als wij, ze hebben allemaal hun eigen, unieke patronen en voorkeur hoe ze in slaap vallen, en die veranderen als hij groeit en zich ontwikkelt. Wat je ook doet, zorg dat je alle opties onderzoekt en verzamel informatie over de mogelijkheden, daarna kies je wat jij het beste bij jouw gezin vindt passen.

Geduld en genieten

Genoeg slaap krijgen is één van de grootste uitdagingen bij de opvoeding van een kind. Maar na verloop van tijd en met het nodige geduld en doorzettingsvermogen, gaat het makkelijker. Op een dag slaapt je kindje rustig door en is die moeilijke beginperiode nog maar een (vage) herinnering. Dus ook al is jouw baby een ‘slechte slaper’ of wil hij altijd door jou vastgehouden worden, probeer je op de pluspunten te richten: geniet zolang je kunt van die zachte knuffelmomenten!

Welke methode werkte voor jou het beste om je kindje in slaap te krijgen? Laat een reactie achter, of praat mee op onze Medela Benelux Facebookpagina!