Natuurlijk is het altijd belangrijk om goed voor jezelf te zorgen door gezond te eten en drinken, maar wanneer je borstvoeding geeft is dit nog net wat belangrijker. Je lichaam werkt erg hard om moedermelk aan te maken en daardoor verbruik je meer energie en voedingsstoffen dan normaal. Het is daarom van belang om voldoende gezonde voeding tijdens je borstvoedingsperiode binnen te krijgen. Maar waar moet je nu precies opletten? En wat kan je beter juist wel of niet eten?

Allereerst is het belangrijk om gezond en gevarieerd te blijven eten. Zorg daarom dat je genoeg verschillende soorten groentes en fruit eet en dat je afwisselt tussen vlees, vis, peulvruchten en ei. Daarnaast verbruikt je lichaam door het geven van borstvoeding niet alleen veel energie, maar heeft je lichaam ook meer vocht nodig. Je hebt misschien zelf ook al wel gemerkt dat je vooral aan het begin van je borstvoedingsperiode meer dorst had. Het is daarom ook essentieel dat je voldoende drinkt, met name wanneer je een dorstgevoel hebt. Om ervoor te zorgen dat je genoeg drinkt, is het handig om een glas water naast je te hebben staan wanneer je je kindje gaat voeden. Zo blijf je zelf ook goed gehydrateerd terwijl je baby aan het drinken is.

Lees ook:   Tips voor het invriezen en ontdooien van moedermelk

Wat kan ik beter niet eten of drinken tijdens mijn borstvoedingsperiode?

Alles waar ‘te’ voor staat is niet goed. Het is niet nodig om extra veel te drinken of te eten. Dit heeft geen invloed op je melkproductie. Het is echter wel belangrijk om op te letten met de volgende voedingsmiddelen:

  • Cafeïne: Drink het liefste cafeïnevrije koffie en thee. Je baby kan namelijk onrustig worden door cafeïne. Wil je toch graag koffie blijven drinken? Probeer dan om niet te veel kopjes koffie te drinken (maximaal 1 kopje per dag). Let er daarnaast ook op dat je niet te veel energiedrank drinkt aangezien dit drankje ook veel cafeïne bevat.
  • Alcohol: Wanneer je borstvoeding geeft, is het veiliger om helemaal geen alcoholische drankjes te drinken, omdat je baby anders de schadelijke stoffen uit alcohol via jouw moedermelk binnenkrijgt. Als je toch een keer een glaasje wijn of een andere alcoholische drank wilt drinken, is het beter om het drankje vlak nadat je borstvoeding hebt gegeven te drinken. Wacht vervolgens na het drinken van 1 glas alcohol 3 uur voordat je je kindje weer voedt. Zo komen de schadelijke stoffen niet in je moedermelk terecht. Wil je meer drinken dan 1 glas, dan is het verstandig de voeding daarna af te kolven en weg te gooien.
  • Venkel en anijs: De meeste keukenkruiden en specerijen kun je gewoon zonder probleem eten. Dit geldt zelfs voor pikante kruiden. Je moet echter wel voorzichtig zijn met venkel en anijs. Baby’s kunnen namelijk al vrij snel meer van de plantengifstoffen uit venkel en anijs binnenkrijgen dan goed voor ze is. Daarom adviseren wij om geen venkelthee of anijsthee aan je baby te geven en het ook niet zelf te drinken. Maar geen zorgen, je kunt wel gewoon van een beschuit met muisjes genieten. 😉 In muisjes of in gewone venkel zitten namelijk veel minder plantengifstoffen dan in anijs- of venkelthee.

Diëten tijdens je borstvoedingsperiode

Na de bevalling willen veel moeders graag snel afvallen om hun ‘oude’ lichaam terug te krijgen. Het is echter geen goed idee om nu op dieet te gaan, omdat je voldoende voedingstoffen binnen moet krijgen. Als je gewoon gezond en gevarieerd blijft eten, kom je uiteindelijk vanzelf weer terug op je ‘oude’ gewicht. Wist je daarnaast dat juist het geven van borstvoeding je helpt om weer op gewicht te komen? Je lichaam verbruikt namelijk zo’n 84 calorieën om 100 ml moedermelk te maken.

Lees ook:   5 redenen waarom borstvoeding goed is voor de gezondheid van de moeder

Darmkrampjes

Vaak denken moeders dat de darmkrampjes van hun baby veroorzaakt worden door hun eigen voeding, bijvoorbeeld door het eten van kool, ui of pikante kruiden. Deze krampjes worden echter niet veroorzaakt door jouw voeding, maar door de ontwikkeling van de darmen van je kindje. In de meeste gevallen zijn deze darmkrampjes na 3 maanden over. Toch kan het zo zijn dat je kindje niet goed tegen bepaalde voedingsmiddelen kan. Mocht je merken dat je baby iedere keer op bepaalde voedingsmiddelen reageert, is het beter om deze voedingsstoffen (tijdelijk) te schrappen uit je eetpatroon.

Heb jij gemerkt dat jouw kindje niet tegen bepaalde voedingsmiddelen kan? En welke voedingsstoffen zijn dat? Laat een reactie achter of praat mee op onze Medela Benelux Facebookpagina!