Borstvoeding geven is één van de meest natuurlijk handelingen ter wereld. Toch kan het in het begin raar aanvoelen en moet je eraan wennen. Ook hier geldt: oefening (en geduld) baart kunst. Er is geen juiste en geen verkeerde manier. Toch vinden veel moeders dat bepaalde borstvoedingshoudingen helpen bij het voeden. Omdat je er tenslotte meerdere uren per dag mee zoet bent, is het de moeite waard om uit te proberen wat voor jou en je baby het beste werkt. Hieronder een aantal tips en voorbeelden:

De basis voor een goede borstvoedingshouding

Welke houding je ook kiest, let in ieder geval op het volgende:

  • Zorg dat je lekker zit en ontspannen bent, dat stimuleert de toeschietreflex. Dus zorg dat je ergens rustig en ongestoord kunt voeden.
  • Houd je baby dichtbij je lichaam, buik-aan-buik en ondersteun hem met je arm. Leg hier eventueel een (borstvoedings)kussen onder, zodat je geen vermoeide arm krijgt.
  • Zet wat te eten en drinken voor jezelf binnen handbereik. Het is ook belangrijk dat jij genoeg binnenkrijgt en dat je, behalve voor je baby, ook goed voor jezelf zorgt.
  • Knijp met je vrije hand voorzichtig in je borst en doe dat horizontaal of verticaal in de richting van de tepel. Houd je borst buiten de tepelhof vast, zodat je baby zoveel mogelijk daarvan in zijn mond kan nemen. Lees hier meer tips om je baby goed aan te leggen.
  • Kies een houding waarin je je kindje goed kunt aanleggen. Daar gaat het tenslotte om, dus kies een houding waarin dit het beste lukt, ook al ziet het er raar uit.
  • Geniet ervan! Of je nou naar je baby kijkt, tegen hem praat of jezelf op een andere manier vermaakt tijdens de borstvoeding. Misschien check je even Facebook of lees je een tijdschrift: gebruik die tijd om te ontspannen. Als jij het naar je zin hebt tijdens het voeden, gaat het waarschijnlijk een stuk beter.
Lees ook:   6 manieren om je huilende baby te troosten

Hieronder vijf van de meest gebruikte borstvoedingshoudingen:

De Madonna houding

Borstvoedingshoudingen die prettig zijn voor jou én je baby: De Madonna houding, voor baby's die al goed kunnen aanleggen

 Meest populaire houding
 Geschikt wanneer baby’s al goed kunnen aanliggen

Een van de meest gebruikte borstvoedingshoudingen is de madonna houding. Deze kun je bijna overal toepassen, waar je ook bent. Voor nieuwe moeders is deze positie soms een uitdaging, omdat het moelijker is om je baby in een juiste houding te krijgen om te kunnen aanleggen. Probeer niet zijn hoofdje naar je borst te duwen, dan kun je namelijk zijn neus en gezicht niet meer zien, maar houd je baby’s neusje voor de tepel. Hij moet dan zijn hoofd een beetje achterover doen om te kunnen ademen en slikken. Intussen kun je met je vrije hand je borst masseren richting je baby’s mondje. Deze houding is vooral geschikt als baby’s al goed kunnen aanliggen.

De doorgeschoven houding

Borstvoedingshoudingen die prettig zijn voor jou én je baby. De Madonna houding voor kleintjes die al goed kunnen aanleggen. De doorgeschoven houding voor nieuwe moeders en pasgeborene  Erg geschikt voor nieuwe moeders en pasgeborenen
 Goede ondersteuning tijdens het leren drinken
Om de doorgeschoven houding aan te nemen, houd je je baby zijdelings tegen je eigen lichaam aan, zoals op het plaatje. Je hand ondersteunt zijn hoofdje en je onderarm zijn ruggetje. Gebruik je rechterarm om hem aan je linker borst aan te leggen en vice versa. Met je andere hand kun je je borst weer vormen richting het mondje van je baby. Zo kun jij je baby namelijk het best ondersteunen terwijl hij leert om goed en efficiënt te drinken. Je kunt ook in deze houding beginnen en zodra je baby aan het drinken is, rustig overgaan naar de madonnahouding, zonder dat hij de tepel loslaat.

De bakerhouding (of rugbyhouding)

 Geeft de beste steun
 Ideaal voor baby’s die soms nerveus zijn

Lees ook:   Ik hou van mijn baby, waarom ben ik dan verdrietig?

Bij deze borstvoedingshouding ligt je baby op je rechterarm als hij aan je rechterborst drinkt of andersom. Houd je baby, met gebogen elleboog, horizontaal en dicht tegen je zij. Ondersteun zijn hoofdje met je hand en zijn ruggetje met je onderarm. Zijn voetjes zitten tussen jouw rug en de stoel- of bankleuning in.

Het aanleggen in baker- of rugbyhouding geeft je baby de beste steun bij het aanleggen. Je kunt je baby zo gemakkelijk tegen je borst houden en je kunt bovendien zijn gezichtje goed zien. Deze positie is daarom ideaal voor baby’s die soms nerveus zijn tijdens de borstvoeding. Het is een stevige positie waarin je baby zich op zijn gemak en veilig voelt. Ook heel handig als hij bijna in slaap valt: leg hem dan naast je op een kussen en je ziet hem zo wegdromen. Als je grote borsten hebt, herstellende bent van een keizersnede of een tweeling hebt gekregen, is deze positie vaak ook het fijnst.

In zijligging

 Populaire houding voor nacht voedingen
Borstvoedingshoudingen die prettig zijn voor jou én je baby. De zijligging is ideaal voor het geven van borstvoeding midden in de nacht

Leg je baby dichtbij je, zijn buik tegen de jouwe. Zorg dat hij ter hoogte van je borst ligt en de tepel net zijn neusje aanraakt. Leg hem indien nodig iets hoger door een kussen of handdoek onder zijn ruggetje te leggen. Als hij de tepel tegen zijn neusje voelt, zal hij zijn hoofdje iets achterover doen om te kunnen drinken, waardoor zijn neusje iets verder weg van de borst is en hij gemakkelijk kan ademen, slikken en jou kan aankijken.

Voor nieuwe moeders is deze positie misschien nog lastig, maar ervarener moeders zweren hierbij, vooral ’s nachts. Uiteraard kan deze houding ook prima overdag worden gebruikt.

Wat is jouw favoriete borstvoedingshouding? Heb je geëxperimenteerd met nieuwe posities? Praat hierover mee op onze Medela Benelux Facebookpagina!